Hoe overleef ik de Top 2000? De lijst die ooit begon als een leuk initiatief om de allerbeste plaatjes in de laatste dagen van het jaar te draaien is vermengd met allerlei Bottom 2000. In plaats van elk jaar beter te worden door een soort natuurlijke selectie lijkt een evenwicht te zijn ontstaan met een gemiddelde van nul.


Sinds 2009 is er een alternatief, de Atoomjukebox, een verzameling van de beste 500 à 600 (571 om precies te zijn) singles vanaf 1954 volgens Stoffer en Bentz (Martijn Stoffer en Roel Bentz van den Berg), het duo bekend van de legendarische VPRO radioprogramma's Heartlands (met Bert van de Kamp), Stompin', In the Midnight Hour en, last but not least, Boogie Nights.

Niet in een bepaalde rangorde, maar in een volgorde puur bepaald door de shuffleknop. Omdat in de atoomjukebox, net als in het paradijs, de wetten van goed en slecht niet meer bestaan.

Deze blog wil de mogelijkheid bieden om elk jaar opnieuw zelf die shuffleknop in handen te nemen. Als hommage aan Stoffer & Bentz, en in afwachting van het nieuwe radioprogramma. Jongens, jullie hebben vele talenten, dat begrijp ik, maar dit is toch jullie grootste.

maandag 20 juni 2011

Heartlands archeologie

Ongetwijfeld het beste popmuziekradioprogramma dat de Nederlandse ether ooit heeft doorkruist is Heartlands, het muziekprogramma rond een wekelijks wisselend thema. Het "Oude Testament" van dit programma bestaat uit 200 afleveringen uitgezonden van 1984 tot 1988 op Hilversum 3. Het "Nieuwe Testament" bestaat uit 93 programma's uit 2001 tot 2003, uitgezonden op radio747AM. De eerste serie werd gemaakt door Stoffer en Bentz samen met Bert van de Kamp, de Be in de RoBeMa's. De tweede serie alleen door de Ro (Roel Bentz van den Berg) en de Ma (Martijn Stoffer).

Om in bijbelse beeldspraak te blijven, de messias arriveerde in 2006 in de vorm van His Bobness Bob Dylan die het radioconcept vervolmaakte met zijn 100 afleveringen tellende Theme Time Radio Hour.

Vooral van het Oude Testament liggen er nog duizenden cassettebandjes in dozen op zolder om waarschijnlijk nooit meer afgespeeld te worden. Zo ook bij mij.

Het Nieuwe Testament is hoera hoera on demand te beluisteren via het radioarchief 3voor12.nl via een Real Audio stream. Alhoewel, hoera, zo'n stream is over het algemeen maar beperkt genietbaar. Na lang proberen heb sinds kort een handige manier gevonden om de streams toch te downloaden (hierover later meer) en in mp3s om te zetten. Zodat ik nu 91 van de 93 afleveringen van het Nieuwe Testament op mijn iPod classic heb staan (2 laden niet). In best wel redelijke kwaliteit, beter in elk geval dan 747AM.

Het grappige is dat gedurende de zomerprogrammering van 2002 er elf Oudtestamentische afleveringen werden ingelast, met als thema's de meisjesnamen A tot en met K uit het rode balboekje van de RoBeMa's. Dus horen we radio uit de hoogtijdagen van de vpro met bijvoorbeeld Cor Galis die zegt "...en hiermee verlaten wij de Heartlands en het loopt tegen middernacht..." Heerlijk.

Maar 11 van de 200 dat is 5.5%. De rest blijft voorlopig opgeslagen op grote magneetbanden in de archieven van beeldengeluid, niet na te bestellen. En natuurlijk op die duizenden casettebandjes overal in den lande. Als iemand er toevallig een paar heeft gedigitaliseerd houd ik me aanbevolen.

8 opmerkingen:

  1. hee hallo,

    ik zocht weer eens op s&b, want ben ook een fan. ik heb vooral tussen 90-94 veel geluisterd en daarvan wat tapes. helaas geknipt, dus bijna geen van die mooie teksten

    zou wel graag eens wat 'scoren'. Is er nog een link naar die audiostreams?

    epvanleeuwen@xs4all.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ga je gang !

    http://fredtabois.nl/Muziekindex.html

    https://fredheadset.wordpress.com/2017/05/24/afleveringen-56-tot-en-met-60-zijn-online-heartlands-een-serie-radiouitzendingen/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo,
    Heb lang gezocht en gevonden . Ik heb de begin jaren van Heartlands meegemaakt en een paar tapes destijds opgenomen.
    Prachtig programma. Jammer dat dit soort muziek niet meer op de hedendaagse nederlandse radio is te vinden.

    Vraagjee Kunnen de te beluisterende afleveringen ook worden gedownload?

    Bij voorbaat mijn dank (voor de prettige avonden in de jaren 80)
    Gerry Pronk

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Gerry, als je email even achterlaat kan ik kijken wat ik kan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zijn er ook playlists van de heartlands afleveringen? Ik heb er heel wat op tape, maar vaak geen idee om welke artiesten het gaat. Met een naam kun je gericht verder zoeken. Het gaat tenslotte om de muziek.
    Klaas

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel een oude blog. Ik heb nog verschillende bandjes liggen due ik wil digitaliseren. Luister op dit moment naar 'pastorale'. Helaas zijn de cassettes inmiddels zo slecht dat er een echo in zit. (Magnetisme van de tape die er tegenaan zit.) Ze zouden dit bij fe vpro integraal moeten herhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onuitputtelijke bron van motivatie voor de muziekevangelist. Ik borduur op Stoffer en Bentz voort bij het maken van mijn themalijstjes. Harry/Amsterdam

    BeantwoordenVerwijderen