Hoe overleef ik de Top 2000? De lijst die ooit begon als een leuk initiatief om de allerbeste plaatjes in de laatste dagen van het jaar te draaien is vermengd met allerlei Bottom 2000. In plaats van elk jaar beter te worden door een soort natuurlijke selectie lijkt een evenwicht te zijn ontstaan met een gemiddelde van nul.


Sinds 2009 is er een alternatief, de Atoomjukebox, een verzameling van de beste 500 à 600 (571 om precies te zijn) singles vanaf 1954 volgens Stoffer en Bentz (Martijn Stoffer en Roel Bentz van den Berg), het duo bekend van de legendarische VPRO radioprogramma's Heartlands (met Bert van de Kamp), Stompin', In the Midnight Hour en, last but not least, Boogie Nights.

Niet in een bepaalde rangorde, maar in een volgorde puur bepaald door de shuffleknop. Omdat in de atoomjukebox, net als in het paradijs, de wetten van goed en slecht niet meer bestaan.

Deze blog wil de mogelijkheid bieden om elk jaar opnieuw zelf die shuffleknop in handen te nemen. Als hommage aan Stoffer & Bentz, en in afwachting van het nieuwe radioprogramma. Jongens, jullie hebben vele talenten, dat begrijp ik, maar dit is toch jullie grootste.

zaterdag 16 juli 2011

Double Play

Jan Donkers en Roel Bentz van den Berg maakten in 1999-2000 samen een programma dat Double Play heette. Twee van de beste programmamakers van Radio 3, dat moet dus superradio geweest zijn. Even Googelen: "Double play" en "Jan Donkers" levert precies 9 hits op. Hoe kan dat. O ja, de nadagen van VPRO radio, waarin de beste programma's ergens ver in de nacht op de AM werden weggestopt. Er zijn nog 24 afleveringen on-line die je hiermee kan downloaden:

Samen met 12 afleveringen van Gonzo's Last Stand, het laatste radioprogramma van Jan Donkers.

4 opmerkingen:

  1. Hallo
    Als ik al niet veel te laat ben wil ik nog de bovenstaande 24 afleveringen van double play beluisteren waar ik destijds met veel plezier heb geluisterd (nam het op met een minidisc en een klok in het stopcontact) Het lukt mij niet de betreffende url's succesvol te openen. Wellicht heeft de VPRO ze al verwijderd??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn inderdaad moeilijk te vinden nu... als je hier je email adres achterlaat kan ik je op weg helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. beste Anoniem,
      heb het nu (juli 2015) ook geprobeerd en dat lukt me ook niet
      alle hulp is dus welkom
      reacties via marcwux@proximus.be

      Verwijderen
  3. Ik houd me ook aanbevolen! Van Heartlands 2001-2003, Peazens En Moddergat 2001-2006, en Double Play 1999-2003, heel graag. Hoe meer hoe beter:)

    BeantwoordenVerwijderen